| Aflevering 6: het gedenken van Allah |
| Geschreven door Dar Altarjama | |||
|
Een aanbidding die weinig energie kost, het is een van de makkelijkste aanbiddingen, het kan altijd en overal en het vereist niets extras. Onderweg naar school kun je het doen, op je werk, tijdens allerlei bezigheden. En daarbij komt ook nog dat deze zeer makkelijke vorm van aanbidding een van de meest geliefde vormen van aanbidding bij Allah (VVIH1) is. We hebben het over dhikr.
Een aanbidding die weinig energie kost, het is een van de makkelijkste aanbiddingen, het kan altijd en overal en het vereist niets extras. Onderweg naar school kun je het doen, op je werk, tijdens allerlei bezigheden. En daarbij komt ook nog dat deze zeer makkelijke vorm van aanbidding een van de meest geliefde vormen van aanbidding bij Allah (VVIH1) is. We hebben het over dhikr. Dhikr, oftewel het gedenken van Allah (VVIH), dat is wat het inhoudt. Hoe vaak je het ook doet, je zult er niet moe van worden want het enige wat je ervoor nodig hebt is je tong en die wordt nooit moe. En Allah (VVIH) zegt dat deze makkelijkste vorm van aanbidding de meeste zegeningen met zich meebrengt. Maar, daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden: namelijk dat je het vaak herhaalt. Allah (VVIH) zegt, wat vertaald kan worden als: O, gij die gelooft, blijft standvastig wanneer gij een leger (van ongelovigen) ontmoet en gedenkt Allah vaak, opdat gij moogt slagen (VBQ2 al-Anfaal: 45). Dit merken we op bij alle verzen die over dhikr praten, er wordt altijd benadrukt dat je het vaak moet herhalen. Dit wijst er dus op dat dhikr enkel en alleen geldig is als het vaak genoeg herhaald wordt. Een smeekbede van Moesa (Mozes (vzmh3)) was: Geef mij een helper uit mijn familie, Aaron, mijn broeder. Vergroot mijn kracht door hem, en laat hem mijn arbeid delen, opdat wij U veel mogen verheerlijken. (VBQ Taa-Haa: 29-33)
Laten we eens een aantal overleveringen van de Profeet (vzzmh4) met betrekking tot het gedenken van Allah bekijken:
De Profeet (vzzmh) zegt in een hadieth qoedsi (heilige overlevering), dat Allah (VVIH) zegt:
Er kwam een man bij de Profeet (vzzmh) en zei: Profeet van Allah, de vrijwillige islamitische vormen van aanbidding zijn teveel voor mij geworden, welke adviseert u mij om mij goed aan te houden? De Profeet (vzzmh) zei: Zal ik jullie wijzen op de beste daden? De waardevolste bij jullie Heer en de hoogste bij jullie Schepper, duurder dan goud en zilver, en beter dan dat jullie je vijand ontmoeten en elkaar bevechten (djihaad 5)? Hij zei: Het gedenken van Allah (VVIH). Op een dag zat de Profeet (vzzmh) in zijn huis en de metgezellen kwamen bij elkaar in de moskee. De Profeet hoorde dat en ging naar ze toe en vroeg hen: Wat is de reden dat jullie hier zitten? Zij antwoordden: Om Allah te gedenken. Hij zei: Zweren jullie dat? Zei zworen dit en toen zei de Profeet (vzzmh): Ik vroeg jullie dit niet omdat ik jullie wantrouw, maar als dhikr het enige is wat jullie bij elkaar heeft gebracht, dan vraagt Allah (VVIH) aandacht van de engelen voor jullie! Dus als wij enkel en alleen voor Allah (VVIH) bij elkaar komen, dan zijn de engelen ook met ons bezig. Heeft deze simpele vorm van aanbidding zoveel gunsten en voordelen? Ja, en nog veel meer zoals we zullen zien!
De Profeet (vzzmh) zegt: Gedenk Allah bij elke boom en elke steen. Dit benadrukt dat je altijd en overal Allah moet gedenken en in een staat van dhikr moet zijn. Wie houdt je tegen om onderweg naar school of je werk Allah te verheerlijken, in de auto, tram, bus?
- Astaghfiro Allah
- Soebhaan Allah
- Soehaan Allahi wa bi hamdih
- Soebhaan Allahi wa bi hamdih, Soebhaan Allaih al-Adhiem
- Laa ilaaha illa Allah, De Profeet (vzzmh) zei: Vernieuw jullie imaan (geloof), want ook het geloof verzwakt en veroudert. De metgezellen vroegen: Hoe, Profeet van Allah? Hij zei: Zeg: Laa ilaaha illa Allah.
- Laa ilaaha illa Allah wahdaho laa sjarika lah, lahoe al-moelkoe wa lahoe al-hamd wa hoewa ala koelli shaiin qadier.
De Profeet (vzzmh) zei: Degene die honderd keer per dag Laa ilaaha illa Allah, wahdaho wa laa sjarika lah, lahoe al-moelkoe wa lahoe al-hamd wa hoewa ala koelli shaiin qadier zegt, het is alsof hij tien slaven heeft bevrijd en er worden honderd zegeningen bijgeschreven en 100 zonden worden uitgewist, en het is de hele dag een bescherming voor hem tegen de duivel, en die dag zal niemand iets beters hebben gedaan dan hij, behalve diegene die het meerdere keren dan hem heeft gezegd.
- Laa hawla wa laa qowwata illa billah
- Soebhaan Allah wa al-hamdoelillaah wa laa ilaaha illa Allah wa Allahoe akbar. Tijdens de reis van al-israa en al-miraadj 7 kreeg de Profeet (vzzmh) een brief van Ibrahiem (Abraham (vzmh)) die gericht was aan ons, hij zegt daarin: Het paradijs heeft vruchtbare aarde, veel water, en de planten zijn: Soebhaan Allah wa al-hamdoelillaah wa laa ilaaha illa Allah wa Allahoe akbar.
We kunnen drie vormen van dhikr onderscheiden, namelijk: Nog enkele voorbeelden van personen die veel aan dhikr deden: Ibn-Tajmijja zei: Het gedenken van Allah is voor ons als het water voor de vissen. Als we de eerste overlevering van de Profeet er weer bij pakken waarin hij de vergelijking van een levende en een dode aanhaalt, is deze uitspraak ook meteen duidelijk. Aboe-Hoereira verheerlijkte Allah 12.000 per dag! Waarom precies 12.000? In die tijd moest je 12.000 dinar betalen om een slaaf te bevrijden, maar aboe-Hoereira kon dat niet, dus hij gaf 12.000 verheerlijkingen. Tot slot nog een klein verhaaltje:
Ibn-al-Qajjiem ging een keertje langs bij de leraar van ibn-Tajmijja, vlak na het fadjr gebed, maar hij zag dat hij bezig was met dhikr, dus hij dacht: ik kom terug als de zon opkomt. Dat deed hij en tot zijn grote verbazing zat hij nog steeds dhikr te doen. De derde keer kwam hij rond de tijd van het middaggebed terug en hij zat nog steeds dhikr te doen en toen hij hem vroeg waarom hij dit deed, antwoordde hij: Het midden van de dag is aangebroken en dit is mijn lunch, en als ik mijn lunch laat staan, verzwak ik. 2 Vertaling van de Betekenis van de Qoer'aan. Dit is een vertaling van wat er tot nu toe begrepen is van het gestelde Qoer'aanvers. Het lezen van de vertaalde betekenis van de Qoer'aan kan op geen enkele manier het lezen in de Arabische taal vervangen, de taal waarin het geopenbaard is. 3 Vrede zij met hem. 4 Vrede en zegeningen zij met hem. 5 Elke strijd omwille van Allah die persoonlijke, fysieke, intellectuele of militaire inspanningen vergt, voor gerechtigheid en tegen onrecht. Kleine djihaad: vechten om mensen tegen aanvallen of onderdrukking te beschermen. In een dergelijk gevecht, mogen geen vrouwen, kinderen of onschuldige burgers betrokken worden en natuur noch infrastructuur beschadigd worden. Grote djihaad: innerlijke strijd van de ziel tegen het slechte en verleidingen. 6 Moge Allah tevreden met Haar zijn. 7 De nachtelijke reis van de Profeet Mohammed (vzzmh) van Mekka naar al-Qoeds (Jeruzalem) en zijn hemelvaart naar de zevende hemel.
Markeer als favoriet
Bookmark
Email dit artikel
Hits: 4974 Commentaar (0)
![]() Schrijf commentaar
|
| Op gezag van Abou Hurayra r.a. dat de Profeet (s.a.a.w.s.) zei: 'Bij God, hij gelooft niet (werkelijk)! Bij God, hij gelooft niet (werkelijk)! Bij God hij gelooft niet (werkelijk)!' Iemand vroeg: 'Wie, boodschapper van God?' Hij zei: 'Hij, wiens buren niet veilig zijn voor zijn wangedrag. Hij, wiens buren niet veilig zijn voor zijn wangedrag zal het paradijs niet binnengaan!' |