[web]http://www.interreligieuze-werkplaats.nl/portal/doc.phtml?p=Nieuws&lang=nl&archive=0&index=466&type_id=[/web]
Uitleenmoslim wordt vaak geleend
Uitleenmoslim Salaheddien Boulaabi haalde de afgelopen weken volop de publiciteit. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen, want inmiddels hebben hij en zijn werkpartner twintig tot dertig afspraken in hun agenda's staan. De Almeerder wil graag tekst en uitleg geven over de islam, omdat een aantal voorschriften uit de Koran vaak tot onbegrip leidt, zoals het geen hand geven aan vreemde vrouwen. Doordat hij op straat veel vragen kreeg, kwam hij anderhalf jaar geleden op het idee zijn diensten aan te bieden als uitleenmoslim aan niet-moslims. Hij is te vinden via
http://www.moslimsinalmere.nl. Niemand maakte hiervan echter gebruik. Tot nu toe dan. Hij meent dat veel mensen niet zomaar op een moslim durven afstappen om wat vragen over het geloof te stellen. "Via de media krijgen mensen een eenzijdig beeld van moslims. Vaak komen alleen de slechte dingen in het nieuws, bijvoorbeeld over radicaliserende moslimjongeren. Ik kan me voorstellen dat mensen daardoor met vragen blijven zitten", aldus de Almeerder. "Maar we zijn niet allemaal zoals Samir A." Boulaabi wil vooral het verschil tussen cultuur en geloof duidelijk maken in zijn gesprekken met niet-moslims. Hij erkent dat in sommige culturen vrouwen worden geslagen en onderdrukt. Dat wil niet echter zeggen dat dit wordt voorgeschreven door het geloof. "Als mensen denken dat moslims hun vrouwen moeten slaan, is dat een gevaar voor de integratie'', legt hij uit. Het leek erop dat niemand op zijn aanbod zat te wachten, maar nu hij veel publiciteit heeft gekregen, is dat veranderd. "Zo belde een hulpverlener die veel met moslims werkt. Hij wil toch eens met mij praten over een aantal culturele aspecten. Maar er zijn ook mensen die graag het verschil met het Christendom willen weten." Boulaabi maakt met iedereen een aparte afspraak. Telefonische uitleg is niet mogelijk. "Daarvoor is het toch te complex. Bovendien vind ik het belangrijk dat mensen zien dat ze niet hoeven te vrezen voor een man met een baard."
Gepubliceerd: 05 februari 2007
Bron: Almere Vandaag

Dankzij alle pr is hij blijkbaar stevig op de kaart gezet. Hij ziet niets in telefonische uitleg, terwijl een telefonisch islam-spreekuur of sms-dienst misschien best een goed idee is. Tenslotte wil niet iedereen er de deur voor uit en desnoods wordt het een betaalde lijn. (Het Saoedisch ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zo'n sms-dienst.)